For et par uger siden fik du tips til at spørge ind bag problemet og få øje på det reelle behov, som en vred modpart eventuelt har.

Men hvordan er det lige, at de gode spørgsmål skal lyde, for at du får modparten til at lukke op for boksen og fortælle, hvor skoen trykker?

Gode spørgsmål er generelt åbne spørgsmål!

Dvs. spørgsmål, hvor vi benytter hv-ord og hvor modparten ikke blot kan svare JA eller NEJ.

Eks:

Hvad oplevede du?
Hvornår kan vi gøre noget ved det?
Hvem kan hjælpe?
Hvordan kunne du godt tænke dig, at vi arbejder med det?
Hvilken støtte har du brug for?
Etc..

“Hvorfor” er derimod ikke den bedste indledning i et spørgsmål!

“Hvorfor” kan give en oplevelse af, at der kræves en forklaring eller argumenteren.
Og det er ikke jo ikke det primære mål, hvis du først og fremmest ønsker at dæmpe et vredt gemyt med henblik på at afværge en accelererende konflikt.

Hvis du har brug for argumenter fra modparten, så spørg eksempelvis:

“Hvad er det, der gør, at du føler/oplever situationen sådan”?

Så taler du igen ind til det bagvedliggende behov. Der hvor kernen af konflikten oftest ligger begravet.

Åbne spørgsmål har også den fine effekt, at du fremstår nysgerrig på modpartens perspektiv. Og netop det nysgerrige afsæt stiller dig i et afvæbnende og ikke vurderende lys, som i sig selv er motiverende for den anden part.

Nysgerrighed tolkes som interesse – og vækker nemmere tillid end, hvis du kræver argumenter.

Og hver gang du stiller et åbent, men problemorienteret spørgsmål, som retter sig bagud til fortiden, skaber du rum til, at få sat ord på det som trykker hos modparten.

Det kan dog være både forløsende, men også frustrerende at skulle gengive det som skaber konflikt.

Stil derfor især fremadrettede og løsningsorienterede spørgsmål.
For eksempel:

“Hvordan vil du gerne ha’ det”

Hvad ser du af muligheder“?

Se også listen øverst.

Både de bagudrettede og de fremadrettede spørgsmål bør være åbne.

Øv dig i fredstid på at stille åbne spørgsmål, hvor modparten “tvinges” til at komme med et uddybende svar.

Vær opmærksom på at åbne spørgsmål kræver god tid til svar.

Og konfliktløsning kræver god tid!

Book mig til kursus i konfliktløsning på din arbejdsplads Book

Share This