Findes der et trick til hurtigere konfliktløsning?
JA! Heldigvis.
Og det er ret enkelt – et af de mest effektive – og du behøver ikke at være konfliktmægler for at få succes med det:
DU SKAL SPØRGE TIL BEHOVET!
Og hvad mener jeg så lige med det..?
Uanset om du står overfor en rasende modpart, som er ved at blæse dig en midterskilning – eller du blot fornemmer en spirende konflikt, så skal du forsøge at parkere dit forsvar, dit sværd, din lanse, dine gode råd og helt simpelt spørge:
“hvad har du brug for”?
Det er et vidunderspørgsmål som ofte ta’r 50% gas af ballonen….
Især, hvis du samtidig formår at holde mund og LYTTE!
UDEN at gå i forsvar eller afbryde.
Ofte vil du erfare, at din modpart føler sig mødt, slapper af og hurtigere bliver nysgerrig på at spørge til dine behov.
Ofte bunder vrede og konflikter nemlig i, at vi ikke fik en oplevelse af, at nogen gjorde sig bare en lille smule umage med at forstå, hvor skoen trykkede.
DET skaber frustration!
Du skal nødvendigvis ikke forstå og indfri den anden parts behov!
Men blot anerkende, at behovet eksisterer hos den anden part!
Det gør du ved at vise nysgerrighed på den anden parts perspektiv og behov – og vise accept af, at der er andre perspektiver på situationen end din egen.
Uden afbrydelse. Og uden at dømme.
Det kræver øvelse at stille sig selv til side og bare lytte til den andens behov!!!
Men det øger chancen for gensidig udforskning af begge parters behov og sænker konfliktniveauet markant!
Så enkelt KAN konfliktløsning starte. Prøv bare!
Fik du læst sidste indlæg om konflikttyper? Læs her
Book mig til kursus i konfliktløsning på din arbejdsplads Book