Checker du, om dit budskab bliver korrekt modtaget?
Hvis ja, så er du godt på vej til konfliktfri kommunikation. Men desværre kan selv dine gode intentioner mudre kommunikationen.

Af Naja Amelung

 

 

For nylig arbejdede jeg med et lederteam, som gerne ville styrke deres relationer, så de bedre kunne støtte hinanden og forbedre deres samlede performance. Blandt andet blive bedre til at skabe en klar kommunikation til medarbejderne.

Undervejs spurgte jeg teamets overordnede leder, hvordan hun sikrede sig, at de øvrige ledere forstod hendes budskaber.

-Jeg spørger altid, om de har forstået, hvad jeg har sagt eller skrevet. Og hvis de siger ja, er det jo i orden..!

Og her blev det interessant. Intentionen var super god ..MEN..alligevel gik det galt.

Det viste sig nemlig, at de lyttende ledere alle oplevede at have forstået budskabet  – og hver især gik i gang med at arbejde ud fra dette…

Forstår vi dit budskab?

Desværre havde lederen ikke checket hvad de hver især præcist havde forstået  – og kun en ud af fire ledere handlede ud fra nøjagtig det budskab, som den overordnede leder havde til hensigt at afsende.

I værste fald kan et eksempel som dette betyde, at der arbejdes i fire forskellige retninger i forhold til mål, strategi og visioner. Og ofte skaber det konflikter, fordi alle forgæves har knoklet løs ..til ingen verdens nytte. Møgirriterende for alle.

Du tænder konflikter, hvis din kommunikation er uklar

Vi er som mennesker meningsskabende individer og hvis vi modtager en mangelfuld information, vil vi ofte selv forsøge at stoppe diverse huller med vores egne meningsbærende lapper.

(SÅ gav det endelig mening… I det mindste i mit eget hoved!)

Nu har begge parter så gjort, hvad de kunne for at sikre at budskabet fik ben at gå på.Desværre bare i hver sin retning.

Og begge parter har netop tændt op for en potentiel konflikt, både mellem hinanden, men også for eksempelvis medarbejdere, som i ovenstående case, kunne være sidste led i informationskæden.

Har du set situationen før?

Dumme spørgsmål spreder lys

Den smarte måde at checke, om dit budskab er blevet modtaget er netop at spørge modtageren!

Eller som modtager spørge dybere ind til budskabet, hvis du er i tvivl, om du hørte rigtigt eller ikke lige forstår pointen. Så hav mod til at stille de “dumme” spørgsmål…de spreder lys når kommunikationen bliver hel sort.

Ansvaret går altså begge veje og ligger ikke kun på afsenderens skuldre!

Som afsender kan du:
  • Øve dig i korte sætninger. Pas på al for mange ord “rundt” om hovedbudskabet
  • Opsumere dine hovedpointer kort. Kog pointen ned til sætninger på 10 ord. (Øv dig igen)
  • Bede modtageren om kort at fortælle, hvad hun har forstået
  • Spørge hvad modtageren kan kvalificere dine pointer med. Måske har han nogle gode ideer. Eller også lyder det så tåget, at du ved han har misforstået dig.
Som modtager kan du:
  • Stille både uddybende  og  “dumme” spørgsmål
  • Tage et virkelighedstjek a la: “Har jeg forstået dig rigtig, når du siger..?”
  • Vær nysgerrig og imødekommende – hjælp afsenderen på vej!

 

Så bliv skarp på dine budskaber og hiv uldtotten ud af munden.

Så hjælper du konfliktfri kommunikation godt på vej!

 

 

 

 

 

 

 

Share This