Når vi bliver vrede eller føler os forulempede af en kollega eller leder, er en naturlig reaktion ofte, at søge støtte hos en anden kollega, som vi føler os tryg ved. Så får vi lige taget toppen af raseriet og ventileret den uretfærdighed vi oplevede.

Ind imellem hjælper det måske på vreden. Og hvis vi er heldige, formår den lyttende kollega at sætte situationen i et helt nyt perspektiv, så vreden hurtigt lægger sig.

Men desværre er det ofte netop det stik modsatte som sker, når vi indvier udenforstående i vores konflikt. Vi tager i stedet de lyttende kollegaer som gidsler.

På arbejdspladser kan konflikter mellem to personer udvikle sig til en reel krigstilstand, som bliver en kæmpe belastning for de øvrige ansatte, når vi søger alliancer hos kollegaer, som ikke kender alle facetter af konflikten.

Pludselig er Per, Ole og Lis også blevet fedtet ind i Jan og Idas konflikt – uden egentlig at kende konfliktens kerne.

Det er en udvikling med store følger, fordi de ny-implicerede ikke forstår konfliktens baggrund og derfor har svært ved at agere konfliktløsende. De bliver i stedet belastet i et dilemma om, hvorvidt det nu er Jan eller Ida der har fortjent støtte.

Og det er mega svært at tage parti, hvis man holder af både Jan og Ida, og nu skal undsige den ene – og dermed starte endnu en potentiel konflikt.

Vær derfor forsigtig når du søger råd hos en trediepart, som ret sikkert ikke har lyst til at være en del af din konflikt og som højst sandsynligt ikke genkender netop den uretfærdighedsfølelse, du selv oplever.

Bed i stedet din leder, chef, TR eller arbejdsmiljørepræsentant om at lytte til din frustration – og vær åben for kritik af din egen ageren.

Ofte hjælper det at få sin vrede ventileret og taget gassen af ballonen. Men IKKE med din gode kollega – som jo også er kollega til andre end dig!

I mit næste nyhedsbrev får du tips til at håndtere konflikten med din kollega, medarbejder eller leder.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her på siden.

Share This