Nyhedsbrev til dig, som er nysgerrig på konfliktmægling, ledelse & personaleudvikling!
Klar til (langt) færre konflikter?
Har du læst mine seneste artikler om konfliktmægling på jobbet?
Forebyg konflikter med denne måneds gratis tips. Så undgår du, at en lille irritation vokser sig til en stor og rasende dyr konflikt , som i værste fald medfører mistrivsel, sygefravær eller opsigelse.
10 tips til at få løst konflikten!
Afdæk dine forventninger til modparten. Skriv dem ned i punktform og spørg dig selv, om disse forventninger er synlige og forståelige for den anden part.
Tro på den gode intention. Har den anden part en bevidst intention om at genere dig?
Ved han/hun præcist, hvad der er særlig vigtigt for dig?
Meld ud, når du føler dig uretfærdigt behandlet. Og gør det straks. Det er langt nemmere for modparten at forholde sig til kernen for din vrede, når episoden er up to date.
Ventiler din vrede eller irritation til den part, som du er vred på!
Skab ikke alliancer med kollegaer. De bliver klemt i din konflikt. Har din kollega en tilsvarende konflikt, bør de selv tage ansvar for den – nøjagtig som dig.
Bed om objektiv og venlig sparring på din oplevelse og ageren. Eksempelvis fra din leder, TR eller AMR. Vær nysgerrig på din egen attitude og adfærd. Hvordan oplever andre dig? Hvad kunne din andel være i konflikten?
”Gå efter bolden ikke manden”. Sæt ord på den konkrete handling, som ”manden m/k” belaster dig med. Det gør det langt nemmere for modparten at arbejde ud fra den konkrete handling, som generer dig – end at skulle ændre hele sin personlighed.
LYT! Spørg ind til det, som du konkret blev vred over og gentag din modparts udsagn. På den måde checker du, at du virkelig har forstået, hvad modpartens ønske og intention er.
Råb ikke! Sørg for at trække vejret roligt, så konflikten ikke optrappes af din retorik.
Hvis du let tænder af, kan du foreslå, at I holder et lille break. Du mister din værdighed og autoritet når du råber.
Gå en tur i modpartens sko. Brug ti minutter i enrum, hvor du forestiller dig at være i modpartens sted:
Hvordan opleves konfliktens kerne fra modpartens perspektiv?
Hvordan opleves du af modparten?
Og hvad er modparten især ked af?
Aftal et møde på et neutralt sted. Det er en god ide at tale konflikten igennem på neutral grund, så ingen får en oplevelse af at være underlegen.
Gående samtaler – side om side – kan virke beroligende, fordi konstant øjenkontakt kan virke anstrengende, når vi er vrede.