Konflikter er uundgåelige, men lærerige. De kan dog dræne os for energi, give os søvnløse nætter, trist humør og dårlig trivsel. Så de er værd at komme til livs hurtigst muligt.
Som konfliktmægler ser jeg dog ofte, at gode intentioner om at håndtere en konflikt starter et sted, hvor opgaven stort set bliver umulig selv at løse for parterne.
Konfliktløsningen starter nemlig fejlagtigt ofte hos ”den anden”. Start med dig selv – og få afsluttet konflikten!
Det vil sige, at når vi som stridende parter beslutter os for at tage tyren ved hornene og gå i løsnings-mode, så starter vi ofte uden for egen banehalvdel – med gode råd og brilliante tips til modparten. I al venskabelighed naturligvis… men med modsat effekt. For ingen af os vil belæres.
Not ”to do”- listen
- Du forudsætter at I begge har samme oplevelse af konfliktens tyngde
- Du tager for givet, at modpartens perspektiv på konflikten er identisk med dit eget perspektiv
- Du oplister modpartens skavanker og fejl – og tilbyder generøst din støtte til at korrigere disse
- Du påpeger geniale ændringsforslag ved modparten ageren og handlen
- Du forventer en undskyldning
Forsøget på at skabe konsensus og en spiselig løsning for begge parter, kommer ekstremt skidt fra start, hvis du ikke starter med at overveje, hvad du oplever som din egen andel i konflikten – og hvad du byder ind med for at finde en løsning, som begge parter trives med.
Du kan IKKE ændre modpartens virkelighed – du kan bede om at præsentere din egen og håbe på at modparten vil lytte.
Du kan IKKE ændre andres overbevisninger ved at mase din egen ned i halsen på dem. Men du kan spørge nysgerrigt ind til modpartens overbevisninger – og være åben og parat til at få præsenteret en helt anden virkelighed!
DU kan ændre din egen overbevisning.
Kort sagt – du kan starte hos dig selv.
BRUG FOR HJÆLP – læs mere her