De sidste par måneder har jeg arbejdet med flere arbejdspladser, som har haft behov for at få klarhed over, hvad lige netop deres vigtigste kerneydelse bestod i.

Altså den ydelse, som har absolut top-prioritet og som borgeren/kunden forventer at modtage i “butikken”.

For nogle medarbejdere var begrebet kerneydelse lidt diffust.
For flere medarbejdere var det rimelig tydeligt, hvad kerneydelsen bestod af – og for en del ledere stod det funklende klart, hvad kerneydelsen var.

Men ofte var definitionerne langt fra hinanden.

Hmm… ikke så godt. For hvordan er det lige at være barn, borger eller kunde i jeres butik, hvis ikke definitionen af kerneydelsen er soleklar, men svinger fra tirsdag til torsdag, eller alt efter hvilken medarbejder der bliver spurgt.

Klar kerneydelse giver jer:

Et klart brand – uden signaler der stritter
Trygge borgere/kunder (som dagligt er dybt afhængige af netop jeres service og faglige ydelser)
Tydelig prioritering og delegering af opgaver
Forebyggelse af interne konflikter
Så derfor skal I bl.a. spørge jer selv:

Hvem er vi her for?
Hvad SKAL vi levere?
Hvad KAN vi levere?
Hvad er vores primære kerneydelse?
Hvordan og hvornår skal vi levere?
Hvem leverer hvad?
Heldigvis er arbejdet med kerneydelsen altid en lille fest. For det er netop i det forum, at I kan præsentere jeres faglige kæpheste, dele jeres motivation og det som driver jer i arbejdet.

OG få sat retning på det videre arbejde.

På bare en dag kan arbejdet med kerneydelsen få jer sporet ind på, hvad I fremadrettet skal bruge krudtet på, og mindske risikoen for, at jeres signaler stritter i for mange retninger og forvirrer både jer selv og modtagere af jeres kerneydelse.

Nysgerrig – eller brug for hjælp ? Så ring for mere information på 6165 9955

Share This