Konflikter er ofte komplekse og kan derfor give et mudret billede af, hvor konflikten har sit udspring, og hvor skoen virkelig trykker hos parterne.

Hvad er konfliktens kerne? Og har vi overhovedet samme opfattelse af årsagen til konflikten?

Ofte er flere faktorer på spil og flere konflikttyper blandes sammen og kan vanskeliggøre en løsning af konflikten.

 

Metode/ Instrumentelle konflikter

 
Handler om mål, metoder, midler strukturer og procedurer. Altså, hvordan vi sammen løser en opgave.

Interessekonflikter:
Handler om, hvem der oplever at have mest brug for ressourcer. Eks. tid, penge, lønforhøjelse, normering, plads eller opmærksomhed.

Værdikonflikter:
Handler om personlige- og kulturelle værdier, som man ikke vil gå på kompromis med. Eksempelvis traditioner, etik, moral, religion og principper.

Personlige konflikter:
Handler ofte om egen identitet, selvværd, loyalitet, tillid og oplevelse af afvisning  – og især om, hvad den enkelte part føler i forhold til konfliktens kerne.

Det er væsentligt at kunne skelne mellem disse typer af konflikter.
Metode – og interessekonflikter kan ofte løses via rationel forhandling, aftaler og problemløsning, da de ikke i væsenlig grad involverer vores følelser.

Værdi- og personlige konflikter involverer derimod vores følelser og skal derfor også mødes ad denne vej. Det vil sige gennem anerkendende kommunikation, aktiv lytning og respekt for andres perspektiver.

Når du møder en konflikt, kan du med fordel bruge fem minutters refleksion over, hvor du oplever at konflikten har sit udspring, både for dig selv og din modpart – før du kaster dig ud i løsningen af konflikten.

Ofte vil I nemlig have uens opfattelser af konfliktens udspring og har derfor også brug for at blive mødt med forskellige tilgange.

Book mig til kursus i konfliktløsning på din arbejdsplads Book

Share This