Konflikter med kollegaen, lederen eller partneren, ansporer os ikke altid til at genoptage netop den samtale eller episode, som gjorde os edder spændt rasende.
Men faktisk er det rigtig farligt for både os selv og omgivelserne ikke at få slukket en fuser med gløder i – altså en irritationen – mens den kun er på ulme-stadiet.

Når jeg som konfliktmægler bliver inddraget i en uløselig konflikt, ser jeg stort set altid resultatet af en lille irritation, som har fået lov til at vokse til en eksplosiv størrelse over lang tid. Alene fordi fuseren ikke blev slukket fra start. Konflikter er ganske ressourcekrævende for de implicerede parter og koster virksomheden MANGE penge, fordi effektivitet, samarbejde og trivsel daler synkront med, at vores vrede stiger.

Ofte følger der sygedage med i købet,  og ind imellem bliver en opsigelse brugt, som den endelige løsning på konflikten. Det er på alle måder en meget dyr udgang på en konflikt og sætter ar hos begge parter i  årene efter. Den ansatte føler sig svigtet og virksomheden har fået sig en dårlig ambassadør.

Som konfliktmægler kommer jeg ofte først ind i billedet, når konflikten er af en karakter, som gør det umuligt for parterne at tale sammen, arbejde sammen eller være i stue sammen. Ofte er der gået flere måneder – i værste fald år – hvor konflikten har ligget ubearbejdet og suget næring – OG kostet energi og ressourcer hos de implicerede, som ellers skulle være brugt på at arbejde med kerneopgaven.

Men dyre konflikter med dramatisk udgang kan undgås, hvis du husker at rydde op i din konflikt!

fuser

I mit næste nyhedsbrev får du tips til at få slukket konflikt-fuseren – med det samme!

Tilmeld dig nyhedsbrevet her på siden.

Share This