Fejlansættelser er rasende dyre

Er der et gennemtræk af medarbejdere eller ledere i din organisation? Så bør I nok bestille et servicecheck og en hjælpende hånd, når der skal rekrutteres.

Mange arbejdspladser plages af en løbsk svingdør, hvor ansatte suser ud igen, kort efter, at de er startet i det nye job. En undersøgelse fra Syddansk Universitet viste i 2013, at op mod 40 % af nyansatte i mindre fremstillingsvirksomheder forlader deres job inden der gået et år.

40 %…. Jeg lader den lige stå et øjeblik så vi kan sunde os..!

Årsagerne kan være mange. Men især den manglende viden om rekruttering er absolut værd at kigge på. For ifølge samme undersøgelse er den manglende viden om rekruttering netop humlen. Mindre virksomheder har ofte ikke HR-ekspertisen til at opsnuse de rette kandidater og overlader derfor rekrutteringen til tilfældige ledere uden erfaring med rekruttering.

Og lur mig om statistikken ikke også kunne være genkendelig i andre brancher end de fremstillingsvirksomheder, som er i fokus i undersøgelsen. Eksempelvis kommunale virksomheder. Som erfaren leder og HR-konsulent i kommunalt regi, har jeg kun i ganske få tilfælde set brug af rekrutteringsstøtte, når der skulle ansættes medarbejdere eller mellemledere. De øverste chef- og direktionslag, som sjældent har den direkte personaleledelse – men derimod den strategiske funktion, benytter langt oftere hjælp til rekrutteringen. Et rigtig godt initiativ, som burde brede sig til de øvrige niveauer i organisationen. For netop personaleledere har brug for støtte til at finde de rette medarbejdere og sætte det rigtige hold, så de kommunale opgaver løses mest effektivt og af glade medarbejdere. Derfor bør professionel støtte til rekruttering tænkes mere ind både når vi ansætter ledere, lærere, pædagoger eller en hel fjerde faggruppe.

Nyansættelse koster let en halv million

Men hvorfor er det så så dyrt at ansætte den forkerte? Åh jo.. Hver gang virksomheden ansætter en ny medarbejder følger der en masse tidskrævende opgaver med. Dels det store timeforbrug, som berører leder og ansættelsesudvalg, men også de øvrige medarbejdere, som nu skal overtage en afgående kollegas tjanser i overgangsperioden til en ny medarbejder er helt køreklar i rollen.

Det er energikrævende at skulle indstille sig på en ny samarbejdsrelation. Dertil kommer udgifter til administration, annoncering og andre afledte udgifter. Undersøgelsen fra Syddansk Universitet anslår at en fejlansættelse af en medarbejder koster omkring 200-300.000. Dette understøttes af en tidligere undersøgelse fra det tidligere ingeniørfirma Carl Bro, som viste, at en ny akademiker ca. koster omkring en halv mio. kr., at ansætte, mens en ikke-akademiker koster 200.000-300.000 kr.

Tilfredse ansatte yder bedre

Så mange virksomheder kunne sandsynligvis udskifte svingdøren med en lidt tungere dør, såfremt de brugte ressourcer på professionel vejledning til at tegne den rette jobprofil. Så er chancen større for at få rekrutteret en medarbejder, som både matcher de faglige krav, organisationens kultur og lige præcis bliver den særlige medarbejder som både trives og gør en forskel for virksomheden.

 

Share This