Vores konflikter bevæger sig trinvis og skal fanges på allerførste trin nemlig der, hvor vi bare er uenige.

Men hvad gør vi, hvis konflikten allerede har bevæget sig længere op ad konflikttrappen og allerede opleves som krig?

Du kan få styr på konflikttrappens trin her og afværge komplekse konflikter.
konflikttrappe

Trin 1: Uenighed
Vi ser forskelligt på sagen, men rummer modpartens perspektiv og oplevelse. Vi formår at lytte, så den anden part bliver forløst og får givet udtryk for sit behov!

Trin 2: Bebrejdelse
Følelser er nu på spil og vi begynder at bebrejde hinanden. Vær på vagt og giv udtryk for, at du gerne vil lytte til modpartens oplevelse af sagen. Spørg til behovet (check sidste uges tip), og kom ned på trin 1 UENIGHED igen!

Trin 3: Flere problemer
Gamle problemer bringes på banen og dialogen kører ud af flere spor. Sørg for at komme tilbage til det oprindelige problem. Spørg ind til behovet bag  –  og parker øvrige problemer til en anden samtale.

Trin 4: Samtale opgives
Parterne taler ikke sammen mere og det er fra dette trin nødvendigt at søge hjælp fra en tredje part, som begge parter har tillid til. Det kan være en leder, arbejdsmiljørepræsentant eller en ekstern konfliktmægler eller mediator.

Trin 5: Fjendebilleder
Parterne begynder søge forståelse hos andre og uhensigtsmæssige alliancer med kollegaer, familie eller fælles venner opstår. Konflikten spreder sig til en større gruppe. Søg hjælp!

Trin 6: Åben fjendtlighed
Konflikten er nu åbenlys for alle og parterne forsøger bevidst at skade eller eliminere hinanden.
Støtte fra en konfliktmægler kan forsat genoprette samarbejdet.

Trin 7: Adskillelse
Der er ikke mere plads til begge parter, og på en arbejdsplads vil en opsigelse eller forflytning desværre ofte blive den udvej som vælges.
En konfliktmægler kan hjælpe begge parter til enten at finde en fælles løsning eller få afsluttet samarbejdet værdigt.

Det er afgørende at begge parter tidligt får mulighed for at blive forløst i deres følelsesmæssige involvering, før konflikten kan løses.
Husk at få talt uenigheder igennem, før de eskalerer!

Ind imellem er kun den ene part i konflikt og måske på trin 2 – 4, før den anden part registrerer, at noget er galt.

Sørg derfor for at tage ansvar for din konflikt og meld ud straks, hvis du oplever at blive følelsesmæssigt påvirket.
Måske ved din modpart slet ikke, at I er på vej op ad konflikttrappen.

Book mig til kursus i konfliktløsning på din arbejdsplads Book

Share This