Vi er alle afhængige af trivsel i vores arbejdsliv. Og uenigheder kan faktisk være med til at skabe en sund kultur på jobbet, hvis de siges højt – fremfor at simre til undertrykte konflikter.

Men uenigheder skal mødes som en god gæst. Måske ikke en gæst du lige selv havde inviteret… Men som en uventet gæst (dem der dukker lidt ubelejligt op), hvor du alligevel strammer dig an, byder på kaffe – og ender med at have en super god stund.

 

Skab stærke relationer gennem uenighed
Uenigheder opstår ofte lige der, hvor vi med automatpiloten hurtigt får tænkt eller sagt “nej” – istedet for at få spurgt neutralt og nysgerrigt ind til det, som din kollega eller chef melder ud. Vi skal nemlig ikke være enige på arbejdpladsen. Tværtimod, så skaber uenigheder stærke relationer, hvis de bliver positivt modtaget.

 

Drop “jeg forstår dig ikke”- sætningen
Rigtig mange ideer, både de lav-praktiske og de langsigtede strategiske, som gavner både den økonomiske- og den trivselsmæssige bundlinie, ryger ud med affaldet, hvis vi møder andres udsagn og holdninger med manglende anerkendelse. Og manglende anerkendelse har mange ærgerlige ansigter. Eksempelvis:

  • det himmelvendte blik
  • tavshed
  • DET-forstår-jeg-bare-slet-ikke-sætningen” ( og jeg forsøger heller ikke)
  • nedsabling med tunge faglige argumenter
  • manglende nærvær og respons

 

Tro på den gode intention,hver gang!
Ligegyldigt hvor mærkeligt din kollegas udsagn måtte lyde, så husk på, at det giver mening for ham. Ellers ville han bestemt ikke sige det højt! En mening som sandsynligvis er en drivkraft for ham – og dermed en del af hans væsen. Så intentionen bag udsagnet er altså meningsfuld. Giv derfor dig selv den gave, at dykke ned i det udsagn, du ellers ville være uenig med  – og mød det andet menneskes gode intention. Du bli’r måske rykket på egne overbevisninger og  du sætter ind på “relationskontoen”, så der også bli’r mere tolerance overfor din (til tider skøre) udsagn.

 

Mød modparten nysgerrigt med følgende:

  • jeg vil gerne forstå dig
  • jeg tror på at din intention er god og giver mening for dig
  • åbne spørgsmål (hvad, hvordan, hvem, hvornår..)
  • jeg har brug for lige at overveje din udmelding. Kan vi mødes igen imorgen og tale om muligheder?
  • jeg har ikke samme oplevelse som dig, men kan høre at det er din´oplevelse at sagen. Det respekterer jeg!
  • hvordan kan vi komme hinanden i møde?

Pointen er ikke, at I død og pine skal være enige. Pointen er at I skal skabe en kultur, hvor det ALTID er trygt at melde sin holdning ud.

 

Åben uenighed begrænser konflikter!!
Uenigheder som lukkes ned på arbejdspladser, skaber lynhurtigt en konfliktsky kultur, hvor tilliden svækkes. Som mediator ser jeg ganske ofte at store konflikter, som oprindeligt bunder i en utryghed for at udtrykke uenighed. Det gælder medarbejdere og det gælder ledere – kort sagt det er et grundlæggende menneskeligt behov at føle sig anerkendt og taget imod. Også selvom udsagnet lyder lidt tosset. Så uanset om du er medarbejder eller leder – har du et ansvar for at skabe en kultur, hvor uenighed er velkommen. Og du starter nemmest ved at tage første skridt selv.

Enig?

Share This